onsdag 24 oktober 2007

Promenad på Bråt

Eller nästan promenad på Bråt. Skjutfältet var avstängt så vi passade på att ta några bilder utanför skjutfältet denna vackra dag samtidigt som vi passade på att skotträna. Ingen av hundarna reagerade. Bilbo är skottsäker och Ozzy brydde sig inte det minsta på detta avståndet. Nu var vi ju inte jättenära, men sköt det gjorde dem. De enda ljud Ozzy hatar är damsugaren och brödrosten.
Så lite bilder:
Det började med en vacker och kylig höstdag.
Nallebjörns Bilbo

Fullt ös!


Ozzy kan sitta stilla också, men det är inte kul.



Bilbo spanar




Det började bra, men det blev lite kuslig när dimman drog in. Det blev så mörkt.
Ikväll åker jag till klubben och tränar med vovvarna. Återkommer.....



....ja, vad säger man. Detta är en dag då allt bara gick rätt. Ni vet, det liksom bara fungerar utan missförstånd. Började med platsliggning. Tänkte först hoppa över det då han är så uppspelt när vi kommer till klubben, men jag kände vad fasen, vi kör. Lade honom mellan Viggo och Strimma. Jag är jättenöjd. Gick fram 3 ggr och belönade. Jag stog en bra bit ifrån honom. Han kändes trygg och fin. En bra början. Sedan körde vi FF och i början trängde han lite men då bröt jag bara så han fick börja om. Testade lite språng march och då kommer han lite långt fram så det får vi träna mer på. Men han håller kontakten hela tiden och hoppar inte. Sedan körde jag en inkallning. Blev bara en men den var kalas bra. Han satt bra, kom in med bra fart och gjorde en riktigt snygg ingång! KUL! Sedan körde jag lite läggande och det är armbågarna som inte vill ner i backen alla gånger. Men vi fick till några riktigt snygga på slutet. Ingångarna tillbaka så det känns bra med. Han ligger kvar och väntar på att jag ska ställa mig i position och ge kommando. Jag varierade ingångarna med att gå förbi honom och han låg lugnt kvar alla gånger. Han var fantastiskt duktig idag min lilla kille. Innan vi gick ner till bilen så kom Tytti och Tarrak. Gissa om han blev glad? Vilken belöning!
Sedan tränade jag en kort stund med Bilbo. Med honom kör jag taktiken nu att han ska tigga och be efter mer träning. Och det gjorde han. Kör forfarande korta stegförflyttningar med honom och han blir jätte het. Han tom piper lite. Nu låter det som om det är ok. Det är det ju egentligen inte. Men han tycker verkligen det är skoj. Det är stor skillnad och han tycker det är kul. Kraven är ju inte högre. Men han tvingas koncentrera sig mer och det triggar honom. Fick även till ett par snygga lägganden. Ingångarna på honom funkar också bra och han sätter sig på kommando. Så det momentet funkar nu. Skönt. Bröt träningen när vi hade som roligast.
För att sammanfatta denna dagen så var det en perfekt dag. Fint väder, goa vänner och superduktiga hundar. Hoppas på fler sådana dagar. Helst varje dag :-) Men nu höjer vi ribban lite till. Ska börja med ställande under gång med båda hundarna. Tänkte börja baklänges. Med att stå kvar.
Tack för alla snälla kommentarer på mina bilder. Det var inget svårt, det var helt underbart fantastiskt ute idag.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka otroliga bilder! Jag hoppas verkligen att alla som tittar in här tar sig tid att förstora dem. Naturligtvis gillar jag bilderna på Ozzy - det gör jag ju alltid och bilderna på Bilbo - han är en riktig hjärtekrossare men.....det som impade på mig är första och sista bilden - helt otroliga!

Härligt att höra att hundarna inte reagerar på skott. Lyssa har heller inga problem med det och det känns skönt.

Ser fram emot din "återkomst"

Kramar Annelie

Anonym sa...

Jädrans vilka bilder! Vad har hänt? Under alla fotosession vi har haft, har du aldrig visat på denna underbart artistiska sida. Jag är imponerad!

Ses hemma senare!

/J

Anonym sa...

Härliga bilder.

Återkom med rapport från kvällens träning senare - jag är nyfiken! :)

Kramis

Anonym sa...

Håller verkligen med alla inlägg. Helt fantastiskt fina bilder! Vilken mästerfotograf. Kram Linda och dom röde

LANTHUNDEN sa...

Men puman, instämmer med Jonas, vad har hänt, sådana här bilder har vi inte sett innan. Ignet sådant i husvagnen i sommras iaf, hihi

Du är såå duktig!
Tack för en underbar dag och lycka till i morgon.

Kramar från ekedal

Livet i Fastarp sa...

Tack! Vi kämpar på och hoppas att vi ska få till ett snyggt framförgående och även komma till högre klass. :)

Hur går det för er i brukslydnaden? För visst har du väl tänkt att gå ut i rapporten med honom?! ;)

Kram

Anonym sa...

Vilken dag! Duktiga Nina och duktiga hundar! Ska bli spännande att få följa hur er "ställande-träning" går. Känner att jag snart vill träna ihop igen, lydnad den här gången - det var länge sen. Men vi ses på söndag, kanske får jag se er träna lite då?
Kramar

Anonym sa...

jag håller med Jonas...är imponerad av dina bilder.
Kram från Mor!

Anonym sa...

Hej tjejen!! De är som inte något problem!!
Hoppas du har de bra!!

Anonym sa...

Hej tjejen!!
Vet som inte de där med skallen -ännu... Men de blev en massa joks efter jag krockade med bilen... Så de lider jag lite av nu... Men hade ju tänkt få de "fixat" innan tävlingssäsongen börjar igen :P De måste bara hitta mitt "fel" nu och vi vet ju alla att läkare hör till snigelsläktet så... jaja.. hoppas du ha de bra med allt och doggaren... Kramis

Anonym sa...

Det var jätteskoj att träffas igår. Ozzy skötte sig ju jättefint så där har du gjort ett jättebra jobb.

Kram